Před pár dny mě požádala jedna paní na mé Facebookové stránce Zatraceně dobré rady, jestli bych napsala článek o tom, jak by měl vypadat postup od úvahy nad hypotékou až po koupi nemovitosti a kompletní papírování ze strany finančního poradce. A hlavně v jaké části se ozvat finančnímu poradci.
V dnešním článku vám tento celý postup popíšu, co vás v jaké fázi čeká, a co je potřeba kdy zařídit, abyste se nemuseli stresovat a měli vše po finanční stránce zajištěné. Nicméně je to spíše doporučení, jak to chodí u mě a podle mých zkušeností, takže jiní finanční poradci mohou mít i jiná pravidla, proto až se dostanete do fáze 1, tak hned kontaktujte finančního poradce a zeptejte se ho na postup.
1.FÁZE – ROZHODNUTÍ O KOUPI VLASTNÍ NEMOVITOSTI
Pokud jste se rozhodli, že je ten pravý čas pořídit si vlastní nemovitost, gratuluji vám! Co je nyní potřeba pro to udělat po finanční stránce? Je dobré si ujasnit, jak na tom vůbec jste. V dnešní době je zásadní otázka: Kolik máte naspořeno? Takže v první řadě si ujasněte kolik do pořízení nemovitosti můžete dát svých vlastních peněz. Pokud nemáte dostatek vlastních zdrojů, můžete si přečíst článek Jak koupit nemovitost a zaplatit daň z nabytí bez vlastní hotovosti.
Poté se zamyslete nad tím za kolik si budete chtít nemovitost pořídit, kolik měsíčně zvládnete splácet a spočítejte si jakou výši budete financovat úvěrem. Jakmile máte jasno, tak se ozvěte finančnímu poradci nebo zajděte do banky a nechte si udělat “hrubý” propočet. Díky tomu budete vědět, jestli máte dostatečný příjem pro výši úvěru nebo alespoň naplánujte, co a jak udělat, abyste si nemovitost mohli pořídit.
Navíc každý dobrý finanční poradce si práci plánuje dopředu a má určitou kapacitu. Například já jsem se rozhodla měsíčně přijmout 4 nové hypotéky, to je můj strop. Záleží mi na tom, abych klientům dodala kvalitní službu, abych vše bez problémů zvládla, nebyly z mé strany žádné prostoje a všichni jsme tak byli spokojeni. Raději jsem s potencionálními klienty dlouhodobě v kontaktu, nejenom že se tak lépe poznáme, ale můžeme už v průběhu vychytat nějaké mouchy, aby až najdou nemovitost, šlo vše rychle a hladce.
Když máte zpětnou vazbu od finančního poradce a víte, co si můžete dovolit, tak hurá do hledání vhodné nemovitosti. 🙂

Stáhněte si zdarma 18 zatraceně dobrých rad o hypotékách, které vám v bankách neřeknou.
2. FÁZE – MÁM NEMOVITOST A MUSÍM PODEPSAT REZERVAČNÍ SMLOUVU
Našli jste nemovitost, kterou si chcete koupit? Většinou vám realitní makléř oznámí, že byste měli co nejdříve podepsat rezervační smlouvu a zaplatit rezervační poplatek. Teď už to není sranda, musíte se zavázat že nemovitost opravdu koupíte, jinak přijdete o zálohu a ta není malá! Díky tlaku ze strany realitního makléře spousta lidí v této části udělá chybu, ale pokud jste nepřeskočili fázi 1, tak jste klidní, protože víte, co máte dělat.
Oznamte finančnímu poradci, že máte vybranou nemovitost, ať vám připraví přesný návrh financování a domluvte se na podpisu rezervační smlouvy, kde si necháte lhůtu na zaplacení rezervačního poplatku minimálně 5 pracovních dní (pokud jste fázi 1 vynechali a musíte teprve sehnat finančního poradce, nebo se zeptat na možnosti financování, tak s podpisem rezervační smlouvy počkejte).
Nejdůležitější v této části je: odsouhlasení financování, podpis žádosti o hypoteční úvěr, kontrola bankovního registru a zaplacení rezervačního poplatku.
3. FÁZE – VYŘIZOVÁNÍ FINANCOVÁNÍ
Této části jsem se věnovala ve článku Jak dlouho trvá vyřížení hypotéky, článek si můžete přečíst zde >>
4. FÁZE – PLATBA KUPNÍ CENY
Hypotéka je hotová, podepsaná a teď je potřeba ji načerpat. Zde se práce finančních poradců liší, někteří mají hotovo, nicméně u mě to chodí trochu jinak, takže popíšu, jak vypadá ukončení papírování z mé strany. S klienty se domluvím na podmínkách čerpání, kdo si co vezme na starost. Do banky dokládám dokumenty ve většině případech za klienty sama a zařídím jim načerpání hypotéky.
Pokud se financuje rekonstrukce nebo výstavba, kdy čerpání hypotečního úvěru probíhá na více částí, tak klientům pomáhám celou dobu dokud není hypotéka úplně vyčerpaná. Se svými klienty i nadále zůstávám v kontaktu. Ukládám si do kalendáře termín jejich fixace a 8 měsíců před koncem fixu se klientům ozvu a pomáhám jim vyjednat nové podmínky pro další fixní období.

TIP: Pokud nemáte svého finančního poradce, který termín fixace pohlídá, tak vám doporučuji, abyste si termín fixace hypotečního úvěru někam uložili (např. Google kalendář s upozorněním do emailu) a zavčas začali řešit podmínky nového fixního období. Můžete díky tomu ušetřit i desetitisíce. 😉 Napsala jsem článek Jak správně postupovat, když se blíží konec fixace úrokové sazby u hypotéky >>
Držím vám palce, ať celý proces jde podle vašich představ a celé vyřizování je pro vás díky tomuto návodu hračkou.
Jarka
PS: V srpnu mi zbývá poslední volné místo pro objednávku nové hypotéky! A přijímám už objednávky na vyřízení hypotečního úvěru na měsíc září.
Pokud přemýšlíte, že hypoteční úvěr budete řešit se mnou, tak klikněte na tlačítko „Chci více informací“, důkladně si přečtěte, jak spolupráce se mnou probíhá a nakonci stránky vyplňte objednávkový formulář.
- Uzavřít či neuzavřít předmanželskou smlouvu? - 7.3.2019
- Jak na společné finance - 7.2.2019
- Jak správně postupovat, když se blíží konec fixace úrokové sazby u hypotéky - 12.1.2019