Stáhněte si jediný e-book ZDARMA, který vás naučí zacházet s penězi 💸 Stačí kliknout zde.

jak-si-vest-osobni-rozpocet

Tipy, jak si vést evidenci příjmů a výdajů: Můj reálný rozpočet za leden 2024

V dnešním článku projdeme společně můj osobní rozpočet a plán na další měsíc. Zároveň si z článku odnesete tipy, jak si vést osobní rozpočet.

Díky pravidelné kontrole rozpočtu a sledování výdajů získáte jasný přehled o tom, kam přesně směřují vaše peníze, a identifikujete oblasti, kde můžete snížit výdaje. 

 

Také efektivněji plánujete své finanční cíle. Umožňuje vám lépe chápat, kolik peněz máte k dispozici na splácení dluhů, spoření nebo investice. Když vidíte pokrok ve směřování k finančním cílům, je to silný motivační prvek.

 

Kromě toho vás pravidelná kontrola rozpočtu chrání před nečekanými finančními problémy a pomáhá udržet kontrolu nad vašimi financemi a minimalizovat riziko zadlužení.

Máme za sebou leden a v dnešním článku vám ukážu můj osobní rozpočet, který jsem zatím nezveřejňovala. Projdeme si ho spolu a myslím, že pro vás bude zajímavé vidět můj systém a jak probíhá evidence. 

 

Podíváme se do detailu na to, kolik utrácím za kadeřnici nebo za kosmetiku. Kupovala jsem si v lednu letenky, takže se dozvíte i jejich cenu. Projdeme si společně celou mou evidenci osobních financí, a zároveň uvidíte, jak u mě probíhá kontrola a jak nahlížím zpětně na peníze, aby mi evidence něco přinesla. 

 

V první řadě, než se podíváme přímo na má konkrétní osobní čísla, tak bych vám chtěla vysvětlit, jak to u nás funguje v rámci rozpočtování. Protože já nevedu jeden rozpočet, mám hned čtyři, a my se z těch čtyřech podíváme na jeden.

Kdybychom si měli procházat všechny čtyři moje rozpočty, tento článek by byl strašně dlouhý. Ale nebojte, postupně vám všechno odhalím na mém YouTube kanále. Takže přihlaste odběr, ať vám nic neunikne.

 

Moje čtyři rozpočty 

 

Ale spíš bych chtěla vysvětlit, jak to mám nastaveno. Můj příjem je z provizí, anebo už dneska od Popelka finance s.r.o., firmy, kterou jsem založila loni. A ti, co mě sledují už déle, ví, že mi to trošičku rozhodilo můj finanční systém. Takže znovu hledám nějaký nový, se kterým mi to bude lépe fungovat. 

 

Můj první rozpočet je pro podnikání. Zde si eviduji veškerý příjem, který mám v rámci svého podnikání na finančním trhu, takže jako finanční zprostředkovatel, tedy na IČO. A potom svůj příjem z firmy, který se následně přerozděluje, abych věděla, co přesně vydělalo Popelka finance s.r.o. a co vydělalo IČO. Ale vedu to v rámci jedné evidence.

 

Potom druhý rozpočet je můj osobní rozpočet, protože jsem zjistila, že potřebuji i sama sobě dávat výplatu, abych si udělala systém v rámci svých osobních financí. 

Takže jsem si začala vést i svůj osobní rozpočet, se kterým jsem původně začínala, a vedu si ho už 8 let. Eviduju si v něm péči o sebe, kolik utratím za kadeřnici, kolik utratím za výlety, za dovolené, na které nejedeme všichni jako rodina, ale pouze já, a tak dále. 

 

Třetí rozpočet je rodinný, do kterého také dneska nahlédneme, protože se tam některé věci prolínají a hlavně tam mám jedno zajímavé uvědomění, protože jsem v lednu něco testovala a nevyšlo to podle představ. Na náš společný účet jsem posílala každý týden 5.000 Kč místo jednorázově 20. 000 Kč. Myslela jsem si, že díky tomu budou na účtu pořád peníze a pomůže nám to, že účet nebude vyždímaný. Bohužel byl vyždímaný každý týden. Je to jen transakční účet, ke konci období vždy nevychází peníze, víc sem posílat nechceme, protože bychom to stejně utratili. Tohle ten správný efekt opravdu nepřineslo.

 

O rodinném rozpočtu a jak ho naplánovat jsem psala v článku Rodinný rozpočet: Naplánujte si rok 2024 do poslední koruny.

 

No a můj poslední rozpočet je na nájemní nemovitosti neboli na investice. Veškeré toky, které mám u nájemních bytů, jako je příjem nájmu a platby za tyto byty plus úvěry, odchází z jednoho účtu a to si vedu zvlášť v evidenci, abych měla jasný přehled, kdo kolik zaplatil, od koho mám kolik kauce a tak dále. Tohle všechno potřebuji mít odděleno.

 

Proč se pravidelně vracet k evidenci rozpočtu?Ta nejdůležitější výhoda je, že získáte jasný přehled o tom, kam jdou vaše peníze. A díky tomu identifikujete, kde efektivně snížit výdaje.

 

A i v mém rozpočtu jsem objevila jeden vysoký a zbytečný výdaj, který jsem omylem zaklikala mezi svátky, takže se na něj také podíváme. Budete koukat jako já že dokážu ještě po letech udělat chybu. Ale díky rozpočtu na to rychle přijdu.

 

Díky pravidelnému sledování rozpočtu také efektivněji plánujete své cíle. Co tím myslím? To znamená, že když máte jasný přehled, dobře víte, kolik si můžete dovolit dávat na dluhy, kolik můžete spořit nebo investovat. 

 

Jaká částka vám může odcházet na to, abyste si plnili své cíle. Protože když uvidíte svůj pokrok, to, jak vám to jde, je to motivace, abyste v tom vydrželi. A nakonec si svůj cíl opravdu splníte

Čeho se vyvarovat při vytváření a plnění finančních cílů, jsem vám také sepsala do článku. 

 

A kromě toho vás pravidelná kontrola rozpočtu chrání před nečekanými finančními problémy, které prostě v průběhu života nastanou. Pomáhá vám v takové situaci udržet kontrolu a minimalizovat možné riziko zadlužení.


Tak se pojďme pustit do mé evidence. Protože se tabulka lépe ukazuje na videu, než vysvětluje, určitě si nyní pro tuto část, kde vám vysvětluji svou evidenci v excelovské tabulce a jak s ní pracuji, pusťte video, které jsem vám o mém osobním rozpočtu natočila. 

 

Nezapomeňte dát odběr, abyste nepřišli o další vzdělávací videa, která vás provedou všemi úskalími a tajnými tipy světa osobních financích nebo investičních nemovitostí.

 

Jak pracuju s rozpočtovými kategoriemi 

 

Ještě než vás seznámím s jednotlivými kategoriemi mého rozpočtu, chci vám ukázat barvy, podle kterých je rozeznávám. 

 

Rozlišuju u kategorií rozpočtu tři barvy. Je to kvůli mé vizualizaci, aby to bylo přehlednější v rámci evidence. 

  • Výdaje jsou červenou. 
  • Příjem je zeleně. 
  • Modře mám spoření a investice.

 

Spoření a investice potřebuji mít jinou barvou, než jsou výdaje. Protože i když je to výdaj, já to beru, že to je odložená spotřeba. A jsou to pořád moje peníze, které zůstávají mně, jenom si je přesouvám jinam. Kdybych to měla červeně, snažím se tuto částku snížit. Hrozně by mi to vadilo. 

 

Takhle to potřebuji mít mezi sebou odlišené právě kvůli tomu, aby mi nevadila ta částka, kterou dám na spoření anebo do investic.

 

Za ty roky, co si rozpočet dělám, se moje rozdělení do kategorií ustálilo takto: 

  • restaurace, 
  • dárky, 
  • děti, 
  • společné výdaje, 
  • spoření a investice, 
  • oblečení, 
  • péče o sebe, 
  • dovolená, 
  • NAVÍC, 
  • dluhy,
  • příjem. 

 

Rozeberu vám teď pár mých kategorií, jak jsem si je zapsala do rozpočtu v lednu 2024. Detailní rozbor jednotlivých položek najdete ve videu, které jsem zmiňovala už výše. 

 

Kategorie Péče o sebe

 

Do péče o sebe patří kadeřnice, nehty a také výdaj za pojištění. Je to z toho důvodu, že jsem kvůli pojištění nechtěla dělat další speciální kategorii. Takže jsem si pojistky dala do péče o sebe, protože jsem netušila, k jaké jiné kategorii bych to přiřadila.

 

Jediné, kam bych pojištění mohla dát, je do kategorie NAVÍC. Ale to mi nekoresponduje s tím, že je to trvalá platba a odchází každý měsíc, takže aby byla v kategorii NAVÍC, je nesmysl.

 

Největší smysl mi pojištění dávalo v péči o sebe. Pak vím, že jsem neutratila jenom 6 000 korun za to, že jsem si nakoupila novou kosmetiku, udělala nehty a tak dále, ale že zhruba 1 300 Kč měsíčně mi z této částky odchází na pojištění. 

 

Kategorie Dovolená

 

Velká položka za leden byl nákup letenek a platba za ubytování. Zároveň jsme si objednávali i dlouhý pobyt, takže jsme utratili celkem dost za dovolené, rekreaci, výlety a tak. Za letenky to přesně bylo 55 035 Kč a za ubytování 13 211 Kč. 

 

Detaily o naší dovolené v únoru zjistíte ve zmiňovaném videu. Odkaz na něj najdete na začátku článku.

 

Kategorie Oblečení

 

V této kategorii mám v lednu částku 2 221 korun za oblečení pro děti. V té objednávce bylo možná i něco pro mě, ale už se mi to nechtělo odlišovat. 

 

Část jsem vracela, takže zapíšu i tu vratku, která je příjem, dám ji jako výdaj k oblečení, v tabulce se mi automaticky částka přepočítá a zůstane mi jenom částka, kterou jsem reálně utratila. Takhle doporučuji si tyto změny zaznamenávat, dává mi to největší smysl, jak vést evidenci.

 

Kategorie Dluhy

 

Možná vás to někoho zarazí, ale mám dluh u svého manžela. Prvně jsem si říkala, jestli vám to sdílet, ale nic vám nezatajuju, protože to tak je, dlužím svému manželovi. Je to proto, že mi na podzim nevyšla jedna vysoká platba a bylo to něco, co nebylo úplně nutné a já jsem kvůli tomu nechtěla sahat na svou rezervu. 

 

Rezerva je proto, když s penězi nevycházíte ze závažného důvodu a ne kvůli tomu, že si chcete udělat radost. Mohla jsem ještě vzít peníze z investic (ale na investice se nesahá, že jo!) nebo spoření, ale tam mám už vytvořené určité obálky třeba na cestování.

 

Smířila jsem se s tím, že půjdu za manželem s prosíkem, a kdyby řekl ne, naplánovanou akci zruším, nebudu ji pořizovat. Manžel mi půjčil, teď mu to splácím. Ještě tak půl roku a budu to mít za sebou, takže proto mám dluh u manžela. 

 

Pak mám ještě dluh 200 000 korun, je to úvěr ze stavebka. 

 

Tady dneska zbývá nějakých 120 000 Kč, mohla bych to doplatit, ale ta splátka je 2 000 korun měsíčně, tak mě to netrápí. Zatím to nechávám, protože těch 120 000 korun radši investuji jinde. 

 

Kategorie Spoření 

 

Na účet u FIO banky si posílám 10 % z příjmu. Z veškerých svých příjmů, co vydělám, jde 10 % právě na spoření, tedy na tvorbu rezervy. Ale v letošním roce jsem udělala ještě takový upgrade. 

 

Zjistila jsem, že potřebuji mít dvě rezervy. Jednu pro podnikání, protože tam potřebuji mít úplně jinou částku, než je rezerva pro mé osobní výdaje a pro naše rodinné výdaje. Takže teď buduji dvě finanční rezervy. 

 

Jedna je pro podnikání a druhá rezerva je rozdělená na další dvě, pro náš chod domácnosti a pro moje osobní finance. Jsou to dvě obálky, do každé odchází pětistovka měsíčně.

 

Ještě vám někdy popíšu, kolik mám běžných účtů, a jak rozsáhlý systém mám, ale o tom někdy jindy. 

 

Kategorie NAVÍC

 

V rámci každé kategorie mám jasně definováno, co do každé spadá. A konkrétně jak si nastavit kategorie rozebírám v rámci programu Pořádek ve financích. Najdete tam připravenou šablonu, abyste si dokázali definovat své kategorie a věděli, co do nich patří.

 

V rámci kategorie NAVÍC mám i parkování, nebo jsem nakoupila nějaké blbosti, takže fakt v kategorii NAVÍC jsou věci navíc, které se nedají přiřadit nikam jinam. A je to třeba i to, že jsem doplácela za svou oslavu, kterou jsem dělala v prosinci. 

 

Hned vidím, že to bylo 9 000 Kč za narozeninovou oslavu, která je prostě jednou za rok. Tím, že jsem platila jednorázově, dala jsem si to do kategorie NAVÍC. V rámci měsíční kontroly vidím, že jsem dokonce i přešvihla o 7 000 korun, jako o dost, oproti tomu, co jsem si plánovala. A v evidenci krásně vidím proč. 

 

Okamžitě zjistím, že to je kvůli těmto výdajům za narozeninovou oslavu, která měla proběhnout už v prosinci, ale z nějakého důvodu proběhla až v lednu, takže jsem s tím úplně nepočítala.

 

Další, co zapisuju do kategorie NAVÍC, je objednání a rozvoz jídla. Nedávám to záměrně do restaurace, protože v kategorii restaurace mám kafíčka, a když opravdu jdu do restaurace třeba s kamarádkou, nebo když se domluvíme s manželem, že to nebudeme hradit ze společného účtu, ale zaplatí to jeden z nás, tak pak dávám tyto věci do kategorie restaurace.

 

Opravdu chci mít pod kategorií restaurace, když je to pro mě zážitek. Ale když si objednám jídlo domů, žádný zážitek to není, je to jenom lenost a pohodlnost. No a já jsem za leden utratila pětistovku za to, že jsem byla líná si uvařit jídlo nebo vzít si svačinu na cestu. 

 

Označila jsem si to červeně z toho důvodu, že za mě to byl zbytečný výdaj. A chtěla jsem vám říct, že jsem se rozhodla, že v následujícím roce omezím nákupy jídla přes Dáme jídlo a zároveň omezím i svačinkové nákupy, protože i s holkama, když někam jdeme, často jim kupuju svačinku. To je zase u našich rodinných výdajů, je tam třeba mekáč a tak.

 

Takže si na to budu dávat víc pozor a dala jsem si to za finanční cíl do konce roku 2024. A spočítala jsem si, že bych měla díky tomu ušetřit na výdajích kolem 6 000 korun. Takže jsem na to zvědavá, budu si to teď evidovat a hlídat.

 

Více o tom, jak ušetřit na jídle jsem vám sepsala do tohoto článku.

 

A když jsme u té restaurace. Nabádám vás, že máte za kávu ušetřit, ale já si tady přesto chodím na kafíčka. Ano, chodím, ale dávám si limit 1 000 korun, který chci v rámci restaurací a kafíček utratit. 

 

A třeba už teď vím, jak budu plánovat únor, že budu mít o něco vyšší částku, protože mám naplánováno, že půjdu do restaurace zhruba dvakrát, třikrát ještě než odletíme na dovolenou. Takže tím pádem utratím pravděpodobně víc. Myslím, že naplánuju 1 500 nebo 2 000 korun, to si ještě musím rozmyslet.

 

Další položka z kategorie NAVÍC je ubytování ve Znojmě. Spala jsem tam s kamarádkou, která mi půlku potom poslala, takže jsem si zapsala mínusovou částku. Protože ten hotel jsem platila já ze svého. Takže celkově v kategorii NAVÍC se projeví jenom ta polovina.

 

No a ještě jednu chybu jsem udělala, o které se chci zmínit. Mezi svátky jsem si naklikala cosi v aplikaci, na kterou jsem se dostala z reklamy na sítích. Myslela jsem si, že to je jednorázový výdaj, ale nebyl, je to opakovaný výdaj ve výši 743 Kč, což je dost! A opět naprosto zbytečný, protože od svátků jsem tu apku neotevřela. Bez rozpočtu a s tím množstvím položek, které každý měsíc platíme, bych na tuhle chybu také nepřišla.

 

Kategorie Příjem 

 

Jeden z mých příjmů do osobních financí je z provizí, kdy si vyplácím vždycky 30 %, takže z toho mám příjem několikrát v průběhu měsíce. Za leden to byl příjem z provizí 20 000 korun. 

 

Další příjem je rodičák. Mně už skončil rodičák za Karolínku a já, jelikož si vyplácím i částku na základě dohody ze své firmy, jsem si ho natáhla, takže mně teď bude chodit 1 000 korun měsíčně a mám dohodu s Popelka finance s.r.o., kde mi chodí 10 000 korun.

 

Pořádek ve financích

 

Než se dnes rozloučíme, ještě vám chci něco ukázat. Tohle je jednoduchá excelovská tabulka, která je součástí aktualizovaného programu Pořádek ve financích. Jeho první část je hlavně pro začátečníky, kteří se teprve učí vést si pravidelně evidenci, a tak mi dává smysl, aby to bylo jednoduché. Jednodušší, než je můj rozpočet, který jsem vám právě ukázala. 

 

Součástí programu je i návod, jak si takovou tabulku sestavit. Každopádně tabulka už obsahuje vzorečky, které počítají za vás (a to je zatraceně velká úleva!), takže hned vidíte, jestli jste v plusu nebo jste plánovaný výdaj přesáhli.

Pokud nejste fanda tabulek, naučím vás, jak si vést rozpočet v sešitu, nebo na vytištěných přehledech. Ano, myslela jsem na všechny – na digitální geeky i příznivce papíru.

Chcete se naučit se svými penězi lépe hospodařit? Pak je Pořádek ve financích přesně pro vás. V programu vás provedu krok za krokem procesem, jak spravovat své peníze a ukážu vám jednotlivé kroky, abyste na nich začali hned pracovat

A nejen to! Přenastavíme spolu vaše finanční návyky, zhodnotíme aktuální finanční situaci, pomůžu vám nastartovat spoření nebo splatit dluhy. Jdete do toho se mnou? 

Přidejte se do programu právě teď a dopřejte si klidný spánek, protože máte své finance v pořádku. Odkaz najdete zde.

 

To už je pro dnešek všechno. Jsem ráda, že jsem vám dala nahlédnou do svého reálného rozpočtu, snažila jsem se vám také předat, jak nad penězi přemýšlím a věřím, že jste si z mého článku pro sebe něco odnesli


No a na závěr bych vám chtěla říct jedno: Pokud to budete dělat dostatečně dlouho, tak není jiná možnost než ta, že se vám bude finančně dařit. Věřím, že vás to nakopne nebo motivuje. Mějte se zatraceně krásně.

Sdílej post

Další příspěvky